استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین

امروزه تسهیلات عظیمی در سراسر جهان با سخت افزار استخراج بیت کوین تاسیس شده‌اند. تنها یک مرکز تسهیلات در سوئد حدود 45 هزار ماشین در اختیار دارد که شب و روز در حال کار هستند.

چرا؟ خوب، اگر کامپیوتر شما پاسخ صحیح به یک مسئله در حل یک الگوریتم هش را بداند،  25 بیت کوین بیشتر در آدرس کیف پول بیت کوین شما پاسخ این سئوال خواهد بود. همچنین، آدرس بیت کوین شما کارمزدهای نقل و انتقال مربوط به این پاسخ را نیز جمع‌آوری می‌کند. شما این بیت کوین‌های اضافی را بعد از اینکه 99 بلاک دیگر در سیستم ایجاد شد، بدست خواهید آورد. امروزه،  با 196 دلار برای هر بیت کوین، 25 بیت کوین جدید ارزش 4.900  دلار را خواهد داشت. پس، دلایل خوبی وجود دارد که قدرت محاسباتی فزاینده‌ای را صرف این کار کنیم.

استخراج بیت کوین همچنان در حال رشد است

در نتیجه، امروزه استخراج بیت کوین یکی از سریع‌ترین بخش‌های رو به رشد در فن‌آوری اطلاعاتی است. کامپیوتر‌های هرچه بیشتری به این کار اختصاص داده می‌‌شوند. همچنانکه زنجیره بلاک رشد می‌کند، بیت کوین‌های بیشتری به گردش اضافه می‌شوند. به مرور زمان، مقدار اضافه شدن بیت کوین جدید مطابق برنامه کاهش خواهد یافت، تا اینکه استخراج بیت کوین صرفا برای کارمزدهای انجام نقل و انتقال صورت گیرد، یعنی در زمانی که در کل سیستم  حدود 21 میلیون سکه در گردش وجود داشته باشد.

سال آتی یعنی 2016، پاداش برای محاسبه یک بلاک بیت کوین جدید از 25 به 12.5 کاهش خواهد یافت. آیا این باعث یک افت در فعالیت استخراج بیت کوین خواهد شد؟ از قبل، نرخ کاهش یافته مبادله برای بیت کوین به دلار به نظر می رسد که حرکتی باشد در جهت تثبیت در این صنعت.  بیت کوین دوباره رکورد جیدی در این ماه در تعداد نقل و انتقالات در یک روز ثبت کرده است و به بیش از 105 هزار در یک روز رسیده است.

 

یک کارمزد منصفانه نقل و انتقال حدود 0.0001 بیت کوین است که برای بسیاری از این مبادلات به کار می رود؛ این برای استخراج کنندگان بیت کوین 10.5 بیت کوین یا 2058 دلار درآمد دارد. بنابراین کارمزدهای نقل و انتقال می‌تواند برای استخراج کنندگان بیت کوین جذاب باشد حتی بعد از اینکه پاداش کسب بیت کوین جدید کاهش یابد.

ASIC ها –استخراج کنندگان جدید بیت کوین که بازی را تغییر دادند

استخراج بیت کوین در سال 2009 با استفاده از نرم افزار استخراج ابتدایی بیت کوین آغاز شد که شامل نرم افزار کیف پول بیت کوین اصلی بود و تقریبا هر کاربری که مهارت فنی لازم را داشت می‌توانست با نصب یک کامپیوتر برای حل معماهای ریاضیاتی، بیت کوین استخراج کند. با وجود این، تا اوایل سال 2013، اولین مدار مجمتمع مخصوص (ASIC ) یا چیپ‌های هش بیت کوین، به بازار آمدند. این چیپ‌ها سخت افزار استخراج بیت کوین هستند که تنها برای استخراج این پول رمزی SHA-256 به کار می روند و استفاده از کامپیوترهای شخصی معمولی یا از شبکه‌ای از کامپیوترها با هدف مشترک را منسوخ کرده است.

اگرچه میکروپردازشگر‌ها در کل قدرت خود را از هر هجده ماه مطابق قانون moore دوبرابر می‌کنند، اما ASIC بیت کوین قدرت خود را هر شش ماه دو برابر کرده است. این باعث شده که بسیاری بپرسند: «آیا استخراج بیت کوین ارزشش را دارد؟» پاسخ پیچیده است. استخراج بیت کوین در کل سودآور است، اما شما همیشه باید از یک ماشین حساب استخراج بیت کوین استفاده کنید تا تعیین کنید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. تخمین زده می‌شود که صدها هزار کامپیوتر به استخراج بیت کوین می‌پردازند.

ارزش بیت کوین و ریسک‌های نرخ ارز

آیا بهای بیت کوین محکوم است به سقوط؟ سخت بتوان چیزی در این باره گفت. مشخصا نرخ بیت کوین فراز و نشیب داشته است. کمی قبل از اینکه صرافی Mt.Gox  فروبپاشد، بهای هر بیت کوین بیش از 1124 دلار بود. هک شدن Bitstamp در ماه اخیر ممکن است باعث افت‌های اخیر نرخ بیت کوین شده باشد. البته، قیمت ها از اواسط سال 2012 تا اواخر سال 2013 بدون هیچ سکته‌ای بالا رفت. ماه مارس 2013، یک نمونه از افت شدید اما کوتاه مدت بود، یعنی زمانی که برخی از نسخه‌های متفاوت نرم‌افزار بیت کوین باعث شدند درباره اعتبار بلاک‌های خاص شک و تردید بوجود آید. وقتی اجماع و توافق دوباره حاصل شد، مسئله حل شد و ارزش بیت کوین دوباره بالا رفت.

 

امنیت سایت‌های صرافی نیز در این صنعت یک مسئله بحث برانگیز است، خصوصا وقتی Bitstamp  گزارش داد که 19 هزار بیت کوین را در اثر هک از دست داده است؛ امنیت در امور مالی همیشه موضوع عمده‌ای است. با وجود این، صراف‌ها کل داستان را نمی‌گویند. بسیاری از تجارت‌های عمده، از جمله Time، Microsoft و Overstock بیت کوین را می‌پذیرند اگرچه تنها Overstock  است که به حفظ سهمی از فروش با بیت کوین معروف است. اغلب تجار در حال استفاده از شرکت‌های پرداخت هستند مانند Bitpay یا Coinbase که برای تبدیل پول به خصوص از بیت کوین به دلار عمل می‌کنند. همچنان پذیرش بیت کوین نکته‌ای کلیدی برای پیشرفت بیت کوین است، زیرا اغلب کاربران قادر می‌شوند مکان‌هایی را برای پرداخت با بیت کوین پیدا کنند و تقاضا برای موجودی بیشتر خواهد شد.

جایگزین‌های بیت کوین و استخراج سکه‌های جایگزین

البته، استخراج بیت کوین تنها استخراج پول رمزی نیست که امروزه انجام می‌شود. Cryptsy بزرگترین صرافی altcoin یا سکه های جایگزین بیت کوین، صدها پول رمزی دیگر را در فهرست خود دارد مانند لیت کوین، دوج کوین، Reddcoin، Darkcoin، Bitshares و بسیاری دیگر. هر پول دارای زنجیره بلاک با امکاناتی که کارآیی خود را ثابت کرده باشد، می‌تواند استخراج شود و استخراج کنندگان به نظر می آید که این فعالیت‌ها را سودآور می‌یابند.

ارزش تجهیزاتی که به استخراج بیت کوین و دیگر پول‌های رمزی اختصاص داده شده اند چقدر است؟ بنابه اظهار Coinmetrics  درباره حمله 51 درصدی، این ارزش حدود 833 میلیون دلار در تجهیزات استخراج در این صنعت است. قدرت استخراج در ترکیب با شبکه نیز در حال افزایش است.

ظهور استخراج ابری بیت کوین

بخش بزرگی از استخراج بیت کوین اکنون ابری است. شرکت‌ها در ازای کارمزد، گیگاهش‌های خود را بر ثانیه می‌فروشند و این قدرت محاسباتی کافی ایجاد می‌کند تا یک میلیارد تلاش در ثانیه برای کل کارکرد هش برای یک بلاک بیت کوین انجام شود. برای مثال Genesis Mining 702 دلار برای یک هزار گیگاهش در ثانیه به علاوه کارمزد استفاده از الکتریسیته هزینه می‌گیرد. اگر شما از 25 بیت کوین برای هر بلاک به اندازه کافی بیت کوین کسب کنید، با احتساب هزینه نقل و انتقال اگر بتواند از این کارمزدها بیشتر شود، پس اجاره کردن گیگاهش یک گزینه خوب است. البته، با وجود تعداد عظیم قدرت محاساباتی رقبای شما، شما احتمالا باید این سرمایه گذاری را ریسکی در نظر بگیرید تا یک سرمایه گذاری مطمئن.

استخراج بیت کوین انرژی فراوان صرف می‌کند، بنابراین محاسبه‌گرهای استخراج عظیم تمایل دارند در جایی ماشین‌ها را نگاه دارند که انرژی ارزان است. برای مثال، زغال ارزان در مغولستان به نظر می‌آید که استخراج بیت کوین در این کشور را گزینه مطلوبی سازد. متاسفانه، تمامی شرکت‌های استخراج بیت کوین راهی برای سودآوری پیدا نکرده‌اند. اخیرا، Ghash.io یکی از بزرگترین استخراج کنندگان، اعلام کرده است که خدمات خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد تا زمانی که ارزش بیت کوین دوباره افزایش یابد یا سطح دشواری استخراج کاهش یابد تا استخراج بیت کوین برای آنها سودآور شود.

دشواری قابل تنظیم مبتنی بر قدرت استخراج بیت کوین

با هر 2016 بلاکی که آزاد می‌شود یا دو هفته به طور متوسط، شبکه بیت کوین به طور خودکار سطح دشواری کارکرد هش را بسته به اینکه چه مقدار قدرت محاسباتی صرف می‌شود از نو تنظیم خواهد کرد. سطح دشواری می‌تواند کاهش یابد، اگر که استخراج‌کنندگان زیادی ماشین‌های خود را از شبکه بیرون بکشند. اما در چند سال گذشته، سطح دشواری رو به افزایش بوده است. از زمانی که ASIC ها اولین بار به بازار آمدند، دشواری با فاکتور ده هزار افزایش یافته است. با وجود این، این رویه در حال تغییر است و کاهش بهای بیت کوین باعث شده است که افزایش قدرت محاسباتی صرف شده نیز متوقف شود.

 

تا جایی که فرآیند مبادله جلو می‌رود، استخراج بیت کوین چقدر می تواند انجام شود؟ پروتوکل بیت کوین در حال حاضر تنها هفت نقل و انتقال را در ثانیه می‌تواند پردازش کند، زیرا یک محدودیت 1 مگابایتی برای اندازه هر بلاک وجود دارد که این در مقایسه برای مثال با Visa  که هر ثانیه ده هزار مبادله را راه می‌اندازد، بسیار اندک است. البته با وجود این، کارمزد برای هر نقل و انتقال برای ویزا بسیار زیاد است، خصوصا برای تجاری که از دست کارمزدهای کارت‌های اعتباری عاصی شده اند. یک انتقال‌دهنده اخیر بیت کوین با ارزش ده میلیون دلار با کارمزد تنها دو سنت ثبت شده است.

اگر بیت کوین وارد جریان عمده پولی شود، یا این محدودیت اندازه بلاک باید افزایش یابد یا کارمزدهای نقل و انتقال. خوشبختانه، محدودیت 1 مگابایتی را می‌توان تغییر داد و قدرت پردازش شبکه استخراج بیت کوین برای راه انداختن نقل و انتقال‌های بسیار بیشتر، قدرت کافی دارد. گوین اندرسن (Gavin Andresen)، دانشمند اصلی بنیاد بیت کوین، و نیز از نخستین برنامه نویسانی که روی پروتوکل مرکزی بیت کوین (از زمان راه اندازی آن توسط خالق اسرارآمیز آن یعنی ساتوشی ناکامتو)، کار کرده است، روی اندازه بلاک‌های بزرگتر در حال آزمایش است. آزمون‌های وی نشان داده است که در صورت لزوم می‌توان به آسانی اندازه بلاک را افزایش داد.

منبع