آيا "بيت کوين" جايگزين ارزهاي رايج جهان مي‌شود؟

آيا

بيت کوين  توسط يک هکر ناشناس ابداع شد."بيت کوين" اصطلاحا نوع جديدي از پول است که از کنترل دولت‌ها خارج مي‌باشد و به همين علت آنها ماليات برآن تعلق نمي‌گيرد، به‌علاوه اين نوع از پول در کنترل کشور خاصي قرار ندارد. البته يکي از انتقاداتي که براي اين نوع از پول و داد و ستد مالي وارد است، آسيب پذير بودن آن در برابر حملات هکرها و ايجاد حباب و رشد کاذب آن در عرصه تجارت الکترونيک است. با اين همه، ارزش بيت کوين که بيشتر در فضاي مجازي رواج دارد، امسال ده برابر شده است. رواج سريع اين پول نشان دهنده بي اعتمادي مردم در کشورهاي مختلف بويژه اروپا به نظامهاي پولي و بانکي جهان بويژه در غرب است.

در واقع تجارت بيت کوين از طريق اينترنت رهايي از مقررات دست و پا گير و مؤسسات مالي است که هر روز بي اعتبارتر مي شوند.

براساس اين گزارش، هيچ سازمان و اداره‌اي نيست که نظام بيت کوين را به انحصار خود درآورد. هيچ بانک يا بانک مرکزي يا مؤسسه کارت‌هاي اعتباري در اين کار دخيل نيستند و کسي نمي تواند مانع تبادل پول ميان کساني شود که از بيت کوين استفاده مي کنند. در واقع مردم مي خواهند پول خود را در جايي نگه دارند که دولت‌ها به آن دسترسي نداشته باشند.

يکي از کاربران پول بيت کوين دراين باره مي‌گويد: به نظر من دولت قبرس با برداشت ماليات حساب‌هاي مردم کار بسيار خوبي انجام داد زيرا مردم را از فساد حاکم در نظام‌هاي مالي و بانکي اروپا آگاه کرد. پس از اين اتفاق گرايش مردم به بيت کوين به شدت افزايش يافته است. بيت کوين امنيت دارد و کسي نمي تواند آن را بدون اجازه صاحبش بردارد يا "حساب بيت کويني" را مسدود کند.

"مايک گاگولسکي" کارشناس نظام پولي بيت کوين گفت: تا کنون برخي از حساب‌هاي بيت کوين در اينترنت هک شده و برخي نيز تقلبي از کار درآمده است. اما به تدريج امنيت اين پول بيشتر مي شود.

حتي براي اين پول اينترنتي نيز سکه‌هايي ضرب شده تا افراد در صورت نياز بتوانند نوع فيزيکي آن را نيز در اختيار داشته باشند. سال گذشته ارزش هر سکه بيت کوين فقط بيست دلار بود اما اکنون به دويست دلار رسيده است و پيش بيني مي شود به زودي به دو هزار دلار نيز برسد. البته اين احتمال هم وجود دارد که ناگهان حباب اين پول ترکيده و صاحبان حساب‌هاي بيت کوين ورشکسته شوند.