نکاتی در مورد پی پال (بخش دوم:امنیت و امنیت)

نکاتی در مورد پی پال (بخش دوم:امنیت و امنیت)

برگشت پول (reversal or chargeback)

پی پال همواره به دلیل قابلیت برگشت زدن پول پرداخت شده مورد سو استفاده کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفته است.

در واقع گزینه برگشت یا شارژ بک (reversal or chargeback) پول از طریق پی پال بنا به ایجاد امنیت دو طرفه در خرید و فروش های اینترنتی قرار داده شده و در به این واسطه پی پال خود را مجاز می داند تا پرداخت های صورت گرفته را مورد داوری و بررسی قرار داده وحکم نهایی را در این مورد صادر کند.

اما متاسفانه این قابلیت به صورت گسترده ای مورد سو استفاده قرار گرفته و افرادی با آشنایی بیشتر به مقررات داخلی پی پال و مقررات بانکی کشور های مختلف در این زمینه اقدام به کلاهبرداری و برگشت پول پس از دریافت کالا و یا سرویس مورد نظر می نمایند.

یه صورت کلی می توان گفت که درخواست شارژبک یا برگشت پول به سادگی میسر نمی باشد و باید روند قانونی خود را طی کند در ادامه سعی می کنیم مراحل این روند را ذکر و بررسی کنیم.

فرد پرداخت کننده می تواند به رفتن به بخش تراکنش های خود درخواست گشایش مباحثه را بدهد از این طریق اعلانیه ای برای فروشنده در پی پال فرستاده شده که محتوی موضوع ومتن شکایت خریدار می باشد، پی پال به تبادل کننده ها اجازه می دهد تا از این طریق با هم مکاتبه کرده و به توافق برسند درصورتی که توافق مذکور برقرار نشود خریدار به پی پال اعلام می نماید که مشکل همچنان باقیست و قضاوت را به عهده آنها می گذارد و آنها نیز اقدام به جمع آوری مدارک از طرفین نموده و بر این اساس و همچنین با رویت متن کل مباحثه اقدام به برگشت پول به خریدار و یا بستن و فسخ شکایت مطروحه می نمایند.

بایدخاطر نشان شد که اگر فروشنده نتواند مدارک مستدلی در قبال ارسال کالا ارائه نماید درخوایت شارژبک معمولا مورد موافقت قرار می گیرد.

در موارد محدودی و در صورتی که فروشنده ساکن ایالات متحده امریکا باشد می تواند در مورد فروش کالای خود مورد محافظت قرار گیرد و به جز این مورد باید گفت که هیچ تضمینی برای غیر قابل برگشت بودن پرداخت وجود ندارد.

شرایطی که در آن فروشنده شامل محافظت فروش (seller protection) نمی شود در تصویر زیر آمده است ، همچنان که ملاحظه می نمایید فروش سرویس و کالاهای دیجیتال و پرداخت های مستقیم را شامل نمی شود.

امنیت برگشت پیپال

این درحالیست که فروشنده اقدام به فروش کالا از طریق سایت ebay و یا سایتهای مشابه قانونی نموده و فرد مقیم امریکا بوده همچنین دارای کلیه مدارک اثبات هویت باشد ، این نمونه را ذکر کردم تا شما ملاحظه کنید که در بالا ترین استاندارد امنیتی پی پال (seller protection) همچنان امکان دریافت پول با اطمینان از عدم برگشت چقدر محدود می باشد چه برسد به پرداخت های دیگر از، یا به حساب های فاقد اطلاعات مستدل و محکم.

به طور کلی در سه مورد خریدار می تواند درخواست شارژ بک نماید:

۱- ادعا کند که کالا را دریافت ننموده.

۲- ادعا کند که کالای دریافتی با آن چیزی که مقرر بوده متفاوت است.

۳- ادعا کند که پرداخت بدون اجازه وی و از سوی شخص دیگری صورت پذیرفته (unauthorized payment).

در موارد ۱ و ۲ فروشنده تنها با ارائه مدارک دال بر اثبات ارسال کالای صحیح و به آدرس صحیح می تواند بر حق بودن خویش را اثبات نماید.

در مورد سوم اثبات این موضوع که پرداخت به صورت قانونی و توسط خود شخص صورت گرفته از عهده فروشنده خارج بوده و قضاوت این موضوع به عهده ی خود پی پال می باشد.

نتیجه گیری مهم، اینکه که در ارتباط با هر پرداختی به جز فروش کالا و ثبت مدارک ارسال که عملا برای ایرانیان غیر ممکن است هیچ تضمینی در برابر عدم درخواست برگشت وجه از جانب خریدار سرویس و اثبات عدم مسروقه بودن حساب وجود نداد پس تنها راه مطمئن شناخت صد در صد ازارسال کننده پول می باشد.